元木 康介

教員名 / 職名
元木 康介 MOTOKI, Kosuke / 講師
教員個人ホームページ
motoki[at]e.u-tokyo.ac.jp
※[at]を@(半角)に置き換えてください
略歴
2013年3月 | 慶應義塾大学商学部 卒業 |
2015年3月 | 東北大学大学院医学系研究科修士課程 修了 |
2015年3月 | Department of Psychology, University of York 訪問研究生(―2015年9月) |
2017年4月 | 日本学術振興会 特別研究員(DC2)(―2018年9月) |
2018年9月 | 東北大学大学院医学系研究科博士課程 早期修了 |
2018年10月 | 日本学術振興会 特別研究員(PD)(―2019年3月) |
2019年4月 | 宮城大学食産業学群フードマネジメント学類 助教(―2022年3月) |
2020年9月 | BI Norwegian Business School 招聘研究員(―2021年3月) |
2022年4月 | 東京大学大学院経済学研究科マネジメント専攻 講師 |
現在の研究分野
消費者心理学、消費者行動論、食行動科学、感覚マーケティング、応用心理学
研究課題
多感覚知覚、クロスモーダル、感情、味覚、食行動、購買行動、ブランドネーム、アイトラッキング、fMRI、パッケージ、プロダクトデザイン、広告、持続可能性、健康増進、社会的要因、店舗環境.
研究業績
主要研究業績
2023/in press
- Motoki, K., Park, J., Pathak, A., & Spence, C. (in press). Creating luxury brand names in the hospitality and tourism sector: The role of sound symbolism in destination branding. Journal of Destination Marketing and Management.
- Techawachirakul, M., Pathak, A., Motoki, K., & Calvert, G. (in press). Influencing brand personality with sonic logos: The role of musical timbre. Journal of Business Research.
- Motoki, K., & Pathak, A. (in press). The length of brand names influences the expectation of healthiness in foods and preference for healthy foods. Psychology & Marketing.
- Techawachirakul, M., Pathak, A., Motoki, K., & Calvert, G. (in press). Sonic branding of meat- and plant-based foods: The role of timbre. Journal of Business Research.
- Motoki, K., Saito, T., & Takano, Y. (in press). Imagine distant-future outcome: Mental simulation of COVID-19 vaccinations. Journal of Experimental Psychology: Applied.
- Motoki, K., Nakahara, T., & Velasco, C. (2023). Tasting brands: Associations between brand personality and tastes. Journal of Business Research.
- Saito, T., Motoki, K., & Takano, Y. (2023). Cultural differences in recognizing emotions of masked faces. Emotion.
- 朴 宰佑, 外川 拓, 元木 康介. (2023). センサリーナッジ:感覚要因が健康的な食行動に及ぼす影響の文献レビュー. マーケティングジャーナル.
2022
- Motoki, K., & Togawa, T. (2022). Multiple senses influencing healthy food preference. Current Opinion in Behavioral Sciences.
- Spence, C., Motoki, K., & Petit, O. (2022). Factors influencing the visual deliciousness / eye-appeal of food. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., Yamada, A., & Spence, C. (2022). Color-nutrient associations: Implications for product design of dietary supplements. Journal of Sensory Studies.
- Motoki, K., Park, J., Pathak, A., & Spence, C. (2022). The connotative meanings of sound symbolism in brand names: A conceptual framework. Journal of Business Research.
- Motoki, K., & Pathak, A. (2022) Articulatory global branding: Generalizability, modulators, and mechanisms of the in-out effect in non-WEIRD consumers. Journal of Business Research.
- Motoki, K., Pathak, A., & Spence, C. (2022). Tasting prosody: Crossmodal correspondences between voice quality and basic tastes.Food Quality and Preference.
- Motoki, K., Saito, T., & Velasco, C. (2022). Spontaneous crossmodal correspondences grounded in contexts. Food Quality and Preference.
- Park, J., Motoki, K., Velasco, C., & Spence, C. (2022). Celebrity insects: Exploring the effect of celebrity endorsement on people’s willingness to eat insect-based foods. Food Quality and Preference.
- Pathak, A., & Motoki, K. (2022). Evaluating brand names without vowels. Food Quality and Preference.
- Nozawa, C., Togawa, T., Velasco, C., & Motoki, K. (2022). Consumer responses to the use of artificial intelligence in luxury and non-luxury restaurants. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., Takahashi, N., Velasco, C., & Spence, C. (2022). Is classical music sweeter than jazz? Crossmodal influences of background music and taste/flavour on healthy and indulgent food preferences. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., Park, J., Spence, C., & Velasco, C. (2022). Contextual acceptance of novel and unfamiliar foods: Insects, cultured meat, plant-based meat alternatives, and 3D printed foods. Food Quality and Preference.
2021
- 元木 康介, 米満 文哉, 有賀 敦紀. (2021). 消費者行動研究における再現性問題と研究実践. 消費者行動研究.
- Velasco, C., Sunaga, T., Narumi, T., Motoki, K., Spence, C., & Petit, O. (2021). Multisensory consumer-computer interaction. Journal of Business Research.
- Motoki, K., Takahashi, A., & Spence, C. (2021). Tasting atmospherics: Taste associations with colour parameters of coffee shop interiors. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., Saito, T., & Onuma, T. (2021). Eye-tracking research on sensory and consumer science: A review, pitfalls and future directions. Food Research International.
- Motoki, K., Saito, T., Suzuki, S., & Sugiura, M. (2021). Evaluation of energy density and macronutrients after extremely brief time exposure. Appetite.
- Motoki, K., Park, J., Pathak, A., & Spence, C. (2021). Constructing healthy food names: On the sound symbolism of healthy food. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., & Velasco, C. (2021). Taste-shape correspondences in context. Food Quality and Preference.
2020
- Motoki, K., Suzuki, S., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2020). A combination of self-reported data and social-related neural measures forecasts viral marketing success on social media. Journal of Interactive Marketing.
- Motoki, K., & Suzuki, S. (2020). Extrinsic factors underlying food valuation in the human brain. Frontiers in Behavioral Neuroscience.
- Betancur, M., Motoki, K., Spence, C., & Velasco, C. (2020). Factors influencing the choice of beer: A review. Food Research International.
- Motoki, K., Ishikawa, S., Spence, C., & Velasco, C. (2020). Contextual acceptance of insect-based foods. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., Saito, T., Park, J., Velasco, C., Spence, C., & Sugiura, M. (2020). Tasting names: Systematic investigations of taste-speech sounds associations. Food Quality and Preference.
2019
- Motoki, K., Sugiura, M., & Kawashima, R. (2019). Common neural value representations of hedonic and utilitarian products in the ventral striatum: An fMRI study. Scientific Reports.
- Motoki, K., Saito, T., Nouchi, R., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2019). A sweet voice: The influence of crossmodal correspondences between taste and vocal pitch on advertising effectiveness. Mutisensory Research.
- Motoki, K., Saito, T., Nouchi, R., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2019). Anxiety increases visual attention to hedonic foods: A preliminary eye-tracking study on the impact of the interplay of integral and incidental affect on foods. Appetite.
- Motoki, K., Saito, T., Nouchi, R., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2019). Light colors and comfortable warmth: Crossmodal correspondences between thermal sensations and color lightness influence consumer behavior. Food Quality and Preference.
2018
- Motoki, K., Saito, T., Nouchi, R., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2018). The paradox of warmth: Ambient warm temperature decreases preference for savory foods. Food Quality and Preference.
- Motoki, K., & Sugiura, M. (2018). Disgust, sadness, and appraisal: Disgusted consumers dislike food more than sad ones. Frontiers in Psychology.
- Motoki, K., Saito, T., Nouchi, R., Kawashima, R., & Sugiura, M. (2018). Tastiness but not healthfulness captures automatic visual attention: Preliminary evidence from an eye-tracking study. Food Quality and Preference.
- 元木 康介, 杉浦 元亮. (2018). 消費者神経科学の動向と展望―神経科学を消費者行動研究に役立てるために. マーケティングジャーナル.
学会活動・受賞等
所属学会
- 日本消費者行動研究学会
- 日本心理学会
- 日本認知心理学会
科学研究費・各種のプロジェクトによる研究
- 2021.4. ― 2024.3. 科学研究費助成事業 若手研究
- 2021.4. ― 2022.3. 令和3年度 東北大学加齢医学研究所 共同利用・共同研究助成
- 2021.1. ― 2021.12. ダノン健康栄養財団 学術研究助成金
- 2020.12. ― 2023.3. ムーンショット型農林水産研究開発事業
- 2020.9. ― 2021.9. 新型コロナウイルス感染拡大に関連した実践活動及び研究助成
- 2020.4. ― 2021.3. 令和2年度 東北大学加齢医学研究所 共同利用・共同研究助成
- 2019.9. ― 2021.3. 科学研究費助成事業 研究活動スタート支援
- 2019.9. ― 2020.3. 令和元年度教員研究費 指定研究
- 2017.4. ― 2019.3. 科学研究費助成事業 特別研究員奨励費
- 2016.4. ― 2018.9. 東北大学学際高等研究教育院生 研究奨励費
- 2015.3. ― 2015.9. 日本学生支援機構 海外留学支援制度による奨学金
受賞等
- 2023年8月 Food Quality and Preference Award-Contributions by a researcher of the future
- 2022年5月 第19回日本認知心理学会 優秀発表賞 発表力評価部門
- 2021年10月 日本消費者行動研究学会 研究奨励賞(青木幸弘賞)
- 2019年3月 東北大学総長賞
- 2018年12月 東北大学大学院医学系研究科 辛酉優秀学生賞 特別賞
- 2013年3月 慶應義塾大学商学部 第34回商学会賞
その他
- 2022年12月 - 現在Food and Humanity, Editorial Board Member
- 2021年4月 - 現在 Frontiers in Communication, Editorial Board Member (Advertising and Marketing Communication)
- 2021年2月 - 現在 Food Quality and Preference, Editorial Board Member
- 2020年10月 – 2023年3月 Foods, Journal Topics Board (Sensory and Consumer Sciences)